Shigeru Miyamoto
Op 16 november 1952 werd Shigeru Miyamoto geboren vlakbij bij zijn huidige woonplaats in Kyoto, om precies te zijn in het dorp Sonobe. Als jong jochie had Miyamoto een grote liefde voor tekenen en schilderen van zijn omgeving waarin hij opgroeide. Ook ging hij vaak op ontdekkingsreis waarbij hij menig grotten en meren verkende. Dit zouden later allemaal herinneringen zijn die effect hadden op zijn werk.
In 1970 begon hij aan zijn opleiding Industrial Arts and Crafts, aan de Kanzawa Munici College. Vijf jaar later was hij afgestudeerd, later gaf hij aan dat hij er langer over heeft gedaan dan nodig was. Dit kwam vanwege het feit dat hij vaak tussendoor spijbelde om zich bezig te houden met het ontwikkelen en verzinnen van eigen concepten. In 1977 kwam Miyamoto via zijn vader in contact met het hoofd van de speelgoedfabrikant Nintendo, Hiroshi Yamauchi. Hij werd aangenomen bij het bedrijf als "staff artist". Dit was het begin van een lange loopbaan die nu nog steeds voortduurt.
In 1980 kwam Yamauchi naar Miyamoto toe met de mededeling dat ze bezig waren met het ontwikkelen van een videogame met de naam Radar Scope. Yamauchi vroeg aan Miyamoto of hij geinteresseerd was om hieraan mee te werken, en tevens te vertellen wat hij ervan vond. Miyamoto bracht later rapport uit en vertelde dat de game wel de nodige aanpassingen kon gebruiken. Later ontwikkelde hij op de engine van Radar Scope een totaal nieuwe game. Deze game kwam later bekend te staan als Donkey Kong met in de hoofdrol een grote aap, een meisje dat ontvoerd was door de grote aap, en een mannetje in een tuinbroek met een snor en een petje op, die de naam Jumpman droeg. Later wordt duidelijk dat Donkey Kong de naam van de aap is, Peach was de naam van het ontvoerde meisje dat ook nog eens een prinses bleek te zijn. En last but not least bleek het mannetje in d tuinbroek de welbekende Super Mario te zijn.
In 1985 kreeg Super Mario zijn geheel eigen game, welke een grote invloed had op de videogamesindustrie. Er kwamen al snel vervolgen, en Miyamoto ontwikkelde nog meer gameconcepten evenals personages ervoor. Zo ontstond ook de game Zelda met in de hoofdrol een elf genaamd Link. Deze videogame werd de best verkochte videogame op de NES 8 bit console. Tegenwoordig heeft Miyamoto een grote lijst van ontwikkelde videogames op zijn CV staan en er komen jaarlijks nieuwe videogames bij.
Het mag duidelijk zijn dat Miyamoto een grote invloed heeft op de gamesindustrie. Dit wordt nog eens bevestigd door het feit dat hij de eerste persoon is die werd opgenomen in de AIAS Hall of Fame voor ontwikkelaars. Daarnaast was hij ook één van de eersten die werd opgenomen in de Walk of Game, welke gelijk staat aan de Walk of Fame maar dan gericht op videogames.
In 1970 begon hij aan zijn opleiding Industrial Arts and Crafts, aan de Kanzawa Munici College. Vijf jaar later was hij afgestudeerd, later gaf hij aan dat hij er langer over heeft gedaan dan nodig was. Dit kwam vanwege het feit dat hij vaak tussendoor spijbelde om zich bezig te houden met het ontwikkelen en verzinnen van eigen concepten. In 1977 kwam Miyamoto via zijn vader in contact met het hoofd van de speelgoedfabrikant Nintendo, Hiroshi Yamauchi. Hij werd aangenomen bij het bedrijf als "staff artist". Dit was het begin van een lange loopbaan die nu nog steeds voortduurt.
In 1980 kwam Yamauchi naar Miyamoto toe met de mededeling dat ze bezig waren met het ontwikkelen van een videogame met de naam Radar Scope. Yamauchi vroeg aan Miyamoto of hij geinteresseerd was om hieraan mee te werken, en tevens te vertellen wat hij ervan vond. Miyamoto bracht later rapport uit en vertelde dat de game wel de nodige aanpassingen kon gebruiken. Later ontwikkelde hij op de engine van Radar Scope een totaal nieuwe game. Deze game kwam later bekend te staan als Donkey Kong met in de hoofdrol een grote aap, een meisje dat ontvoerd was door de grote aap, en een mannetje in een tuinbroek met een snor en een petje op, die de naam Jumpman droeg. Later wordt duidelijk dat Donkey Kong de naam van de aap is, Peach was de naam van het ontvoerde meisje dat ook nog eens een prinses bleek te zijn. En last but not least bleek het mannetje in d tuinbroek de welbekende Super Mario te zijn.
In 1985 kreeg Super Mario zijn geheel eigen game, welke een grote invloed had op de videogamesindustrie. Er kwamen al snel vervolgen, en Miyamoto ontwikkelde nog meer gameconcepten evenals personages ervoor. Zo ontstond ook de game Zelda met in de hoofdrol een elf genaamd Link. Deze videogame werd de best verkochte videogame op de NES 8 bit console. Tegenwoordig heeft Miyamoto een grote lijst van ontwikkelde videogames op zijn CV staan en er komen jaarlijks nieuwe videogames bij.
Het mag duidelijk zijn dat Miyamoto een grote invloed heeft op de gamesindustrie. Dit wordt nog eens bevestigd door het feit dat hij de eerste persoon is die werd opgenomen in de AIAS Hall of Fame voor ontwikkelaars. Daarnaast was hij ook één van de eersten die werd opgenomen in de Walk of Game, welke gelijk staat aan de Walk of Fame maar dan gericht op videogames.