TurboGrafx 16
De TurboGrafx 16 is een console ontwikkeld en vrijgegeven in 1987, door NEC, een Japans bedrijf. De console staat ook bekend onder de naam PC Engine. Hetgene dat opvalt aan deze console is dat tot het 16-bit tijdperk wordt gerekend, dat terwijl de console slechts beschikt over een 8-bit processor. Maar dankzij de 16-bit grafische chip die in de console was verwerkt werd hij toch tot het nieuwe tijdperk gerekend. Door deze chip had de console de mogelijkheid om tot 512 kleuren in één keer op het beeldscherm te laten zien.
Naast de krachtige grafische chip die de console bezat, was het ook één van de eerste consoles met een ingebouwde CD-Rom speler. Hierdoor was het mogelijk om videogames te fabriceren die op het CD medium werden geleverd. Het voordeel van dit medium was dat er meer data oppaste, dat de productiekosten lager waren, en dat er gebruik kon worden gemaakt van nieuwe en beter audiotechnologieën. Mede door deze aspecten werd de console extreem populair in Japan en stootte het de Nintendo Entertainment System van de troon. Echter met de komst van de Super Nintendo Entertainment System nam Nintendo weer controle over de markt.
Door de komst van de nieuwe consoles werd de TurboGrafx 16 op de achtergrond gedrukt, daarnaast waren er ook weinig gamedevelopers die games wilde ontwikkelen voor de console. De meeste gingen namelijk al in zee met Nintendo, voornamelijk omdat ze hier meer winst uit wisten te halen. Langzaam maar zeker bloedde de TurboGrafx 16 dood. NEC besloot om zich voortaan uitsluitend op de Japanse mark te richten, en de Amerikaanse markt te laten voor wat het is.
De TurboGrafx 16 was zijn tijd ver vooruit als het aankwam op kracht en grafische weergave. Hieronder staat de lijst met technische specificaties van de console.
- 8-bit processor 3.58 Mhz tot maximaal 7.16 Mhz
- 16-bit grafische chip, met de mogelijkheid van 512 Kleuren
- 8 KB aan RAM geheugen
- 64 KB aan Video RAM geheugen
- 6 Audiokanalen
- CD-Rom speler
Naast de krachtige grafische chip die de console bezat, was het ook één van de eerste consoles met een ingebouwde CD-Rom speler. Hierdoor was het mogelijk om videogames te fabriceren die op het CD medium werden geleverd. Het voordeel van dit medium was dat er meer data oppaste, dat de productiekosten lager waren, en dat er gebruik kon worden gemaakt van nieuwe en beter audiotechnologieën. Mede door deze aspecten werd de console extreem populair in Japan en stootte het de Nintendo Entertainment System van de troon. Echter met de komst van de Super Nintendo Entertainment System nam Nintendo weer controle over de markt.
Door de komst van de nieuwe consoles werd de TurboGrafx 16 op de achtergrond gedrukt, daarnaast waren er ook weinig gamedevelopers die games wilde ontwikkelen voor de console. De meeste gingen namelijk al in zee met Nintendo, voornamelijk omdat ze hier meer winst uit wisten te halen. Langzaam maar zeker bloedde de TurboGrafx 16 dood. NEC besloot om zich voortaan uitsluitend op de Japanse mark te richten, en de Amerikaanse markt te laten voor wat het is.
De TurboGrafx 16 was zijn tijd ver vooruit als het aankwam op kracht en grafische weergave. Hieronder staat de lijst met technische specificaties van de console.
- 8-bit processor 3.58 Mhz tot maximaal 7.16 Mhz
- 16-bit grafische chip, met de mogelijkheid van 512 Kleuren
- 8 KB aan RAM geheugen
- 64 KB aan Video RAM geheugen
- 6 Audiokanalen
- CD-Rom speler