John Carmack
John Carmack is een zeer bekend personage in de gamesindustrie. Hij heeft aan het roer gestaan van de eerste first person shooters waaronder grote games zoals Wolfenstein 3D, DOOM, en Quake. John Carmack was de vierde persoon die de Hall of Fame voor belangrijke mensen in de videogames-historie inging. Daarnaast ston hij in 1999 op de tiende plaats in de TIME Digital top 50. In combinatie met zijn games bracht hij keer op keer een hoofdzakelijk technische revolutie teweeg.
John Carmack is geboren op 20 Augustus in Kansas. Al op zeer jonge leeftijd was hij zeer geinteresseerd in computers en alles wat ermee te maken had. Hij besloot toendertijd om zijn universitaire opleiding niet af te maken, inplaats daarvan ging hij liever aan de slag als freelance programmeur. Op dat moment was dat ook een vakgebied dat snel in populariteit toenam. Vandaar dat John Carmack ook ervan overtuigd was dat daar het grote geld te halen viel.
Op dit moment is John Carmack 35 jaar en is werkzaam bij id Software. Dit bedrijf heeft hij enkele jaren geleden in samenwerking met Tom Hall, John Romero en Adrain Carmack (die overigens geen familie van hem is) opgericht. John Carmack is als programmeur werkzaam bij id Software, en hiermee heeft hij een zeer slimme positie ingenomen bij het bedrijf. Aangezien de grootste inkomsten bron bij id Software het verkopen van licenties op hun eigen ontwikkelde engine is. Een engine kan men als een soort gereedschap bezien die als basis dient om een game mee te ontwikkelen. De meeste developers kopen een licentie op een bepaalde engine zodat dit weer scheelt in de kosten en tijd om een eigen engine te ontwikkelen.
John Carmack is gespecialiseerd in het ontwikkelen van First Person Shooters. Hij is de Lead Designer bij id Software, leuk feitje hierbij is dat hij de laatste Lead Designer in de gamesindustrie is. id Software begon in de jaren 90 met het ontwikkelen van Commander Keen maar hun grote doorbraak kwam echter met Wolfenstein 3D. Met Wolfenstein 3D introduceerde id Software dat het mogelijk was om grafische hoogstandjes af te leveren. Dit was echter slechts het begin, later werd de hele gameswereld wakker geschud door de komst van DOOM, wat weer werd opgevolgd door Quake. Stuk voor stuk waren dit vooral technische hoogstandjes. En wie was de grote naam achter al die technische hocus pocus? John Carmack.
John Carmack is geboren op 20 Augustus in Kansas. Al op zeer jonge leeftijd was hij zeer geinteresseerd in computers en alles wat ermee te maken had. Hij besloot toendertijd om zijn universitaire opleiding niet af te maken, inplaats daarvan ging hij liever aan de slag als freelance programmeur. Op dat moment was dat ook een vakgebied dat snel in populariteit toenam. Vandaar dat John Carmack ook ervan overtuigd was dat daar het grote geld te halen viel.
Op dit moment is John Carmack 35 jaar en is werkzaam bij id Software. Dit bedrijf heeft hij enkele jaren geleden in samenwerking met Tom Hall, John Romero en Adrain Carmack (die overigens geen familie van hem is) opgericht. John Carmack is als programmeur werkzaam bij id Software, en hiermee heeft hij een zeer slimme positie ingenomen bij het bedrijf. Aangezien de grootste inkomsten bron bij id Software het verkopen van licenties op hun eigen ontwikkelde engine is. Een engine kan men als een soort gereedschap bezien die als basis dient om een game mee te ontwikkelen. De meeste developers kopen een licentie op een bepaalde engine zodat dit weer scheelt in de kosten en tijd om een eigen engine te ontwikkelen.
John Carmack is gespecialiseerd in het ontwikkelen van First Person Shooters. Hij is de Lead Designer bij id Software, leuk feitje hierbij is dat hij de laatste Lead Designer in de gamesindustrie is. id Software begon in de jaren 90 met het ontwikkelen van Commander Keen maar hun grote doorbraak kwam echter met Wolfenstein 3D. Met Wolfenstein 3D introduceerde id Software dat het mogelijk was om grafische hoogstandjes af te leveren. Dit was echter slechts het begin, later werd de hele gameswereld wakker geschud door de komst van DOOM, wat weer werd opgevolgd door Quake. Stuk voor stuk waren dit vooral technische hoogstandjes. En wie was de grote naam achter al die technische hocus pocus? John Carmack.