Home < A tot Z < K < Kunstmatige Intelligentie
 

Kunstmatige Intelligentie

 
 

Kunstmatige Intelligentie (in de gameswereld beter bekend als A.I. wat staat voor Artificial Intelligence) is een term die veel gebruikt wordt als het om games gaat. In feite is kunstmatige intelligentie hoe slim de tegenstanders zijn die door de computer worden bestuurd. Kunstmatige intelligentie is één van de weinige vlakken waarop weinig vooruitgang wordt geboekt in games. Dit komt omdat het een zeer ingewikkeld vlak is. Door de jaren heen is de kunstmatige intelligentie van vijanden in games wel ontzettend gegroeid. Toch zijn we nog lang niet aanbeland op het punt dat het vergelijkbaar is met hoe mensen zouden reageren in een bepaalde situatie, dit is echter wel waar ze heen willen. Op dit moment kan de computerbestuurde vijand wel al dekking zoeken, strategische plannen gebruiken, zijn omgeving in zich opnemen en deze in zijn voordeel gebruiken, terugtrekken als het nodig is, en geluiden in zijn omgeving in zich opnemen. Dit lijkt al heel wat maar in de praktijk is het meestal teleurstellend. Enkele games die door je de jaren uitblonken op het gebied van kunstmartige intelligentie zijn: de Half-Life, Unreal, en Halo francise. Gran Turismo, DTM Race Driver, Thief en Splintercell.